Maisemaa

Maisemaa

keskiviikko 7. maaliskuuta 2012

Lomailun lomassa treenailua

Sunnuntaina Nero ei päässyt agilityyn, koska se oli ahnehtinut rustoluita ja maha oli aika lailla sekaisin. Minä menin kuitenkin yksin treeneihin, tarkoituksena oli seurata muiden harjoittelua ja tehdä kuivaharjoittelua ohjauskuviossa. Sain kuitenkin sitten lainakoiran meidän agiohjaajalta. Hänen vanhempi koiransa on aiemmin harrastanut agia aktiivisemminkin, joten minulla oli valmiiksi ammattilainen koira treenikaverina. Oli todella valaisevaa opetella ohjauskuvioita vieraalla koiralla. Ja sekin, että tämä lainakoira osasi jo jutut valmiiksi, niin minun omat virheet oli jotenkin selkeämpi huomata. Onneksi minulla oli ihan hyviä onnistumisiakin, joten hyvä mieli oli treenien jälkeen, vaikka virheitä teinkin. Olen iloinen, että Tarja lainasi minulle Reppulia.

Maanantaina kävin sitten Neron ja Duminan kanssa seuran hallilla omatoimitreenaamassa. Neron maha oli jo kunnossa ja sillä oli taas into ja vire päällä. Tokoilin ensin molempien koirien kanssa. Tein Neron kanssa luokkaa ja hinkkasin seuraamista. Nerolla on ollut viime aikoina ongelmana, että sen kontakti laskee heti kun sanon "valmis". Kokeilin siihen sellaista niksiä, että minulla oli nakin pala suussa ja aina kun sanoin "valmis" ja Neron kontakti pysyi, sylkäisin nakin palan Nerolle. Minusta sillä oli positiivista vaikutusta kontaktiin.
Duminan kanssa harjoiteltiin perusasentoa, peräpään käyttöä ja lyhyttä seuraamista. Perusasento alkaa olla jo hallussa ja peräpäätäkin Dumina osaa käyttää. Seuraamisessa kontakti on melko hyvä, mutta Dumina meinaa ottaa minuun liian paljon etäisyyttä, joten siinä on korjaamista. Hyvällä mallilla ollaan kuitenkin. Motivaatio Duminalla on kohdillaan. Intoa ja iloa neidillä on, joten työskentely on helppoa siltä osin.

Tokoilun jälkeen laitoin Nerolle agiesteitä. Treenasin kepeille menoa eri suunnista esteen takaa. Laitoin keppeihin verkot, mutta Nero teki niin hyvää ja tarkkaa työtä, että otin muutamia verkkoja välistä pois. Olin iloisesti yllättynyt, että miten taitavasti Nero teki hommia, vaikka laitoin hyppyesteitä eri suunnista. Ehkä hallin rauhallisuus ja oma rauhallisuuteni vaikutti koiraankin niin vahvasti. Mahtava fiilis! Tehtiin vielä muutamia takakiertoja, koska se on ollut jotenkin hankalaa, mutta maltilla nekin onnistui ihan hyvin. Ensi kerralla pitää treenata rengasta, koska nyt ei aika riittänyt.
Duminakin sai ensi kosketuksensa hyppyesteisiin. Laitoin aluksi todella matalat rimat, mutta nostin sitten hieman. Hienosti tytteli hyppäsi, kunhan nakki lensi ensin riman yli. Seuraavalla kerralla haluan testata mitä mieltä Dumis on putkesta, koska se on ainakin Neron ehdoton suosikki.

Eilen eli tiistaina, oli tokotreenit ja minä sain treenata molempia koiria, koska meillä oli aika paljon porukkaa poissa treeneistä.
Duminan kanssa harjoiteltiin perusasentoa ja peräpään käyttöä. Minun pitää seurata tarkemmin oman kropan liikettä, koska Dumina seuraa melko tarkkaan minun hartialinjan ja yläkropan liikettä. Dumiksella oli hyvä motivaatio ja se oli koko treenin ajan hiljaa. Se on kyllä mahtava koira.
Neron kanssa hinkattiin taas seuraamista ja tein taas luokkatreeniä. Luokkatreenin tein kyllä siten, että palkkasin välillä hyvin onnistuneista jutuista. Palkkasin paljon erityisesti aloituksista, jos kontakti pysyi. Täyskäännöksissä on tapahtunut todella paljon edistystä. Käännökset eivät olleet niin väljät kuin aiemmin.
Liikkeiden lopussa Nero ennakoi perusasennon, joten nyt pitää treenata niin etten käske perusasentoon ollenkaan vaan palkkaan ennen sitä. Esim. hypyn jälkeen kun menin sivulle seisomaan, niin Nero meni perusasentoon sivulle heti kun liikkuri huusi "käsky". Tein sitten muutamia toistoja, että palkkasin Neroa siitä kun seisoi, vaikka liikkuri huusi käskyä. Tuo nyt ei ole mikään suuri ongelma, joten sen saa korjattua muutamilla toistoilla.

On mukava olla lomalla, kun on vielä ihan mahtavat kelit. Olenkin aloittanut aamut kunnon metsä- ja peltolenkeillä koirien kanssa. On jotenkin huikeaa, kun aurinko paistelee puiden välistä ja linnut visertää. On hiljaista. Koirat on saaneet nauttia juoksemisen riemusta ja minä olen saanut tuuletella ajatuksiani. Voisiko aamut paremmin alkaakaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti