Maisemaa

Maisemaa

sunnuntai 16. lokakuuta 2011

Paljon treeniä

Olen nyt treenannut molempia koiria lähes päivittäin. Duminalle olen opettanut naksuttelua ja naksuttelun avulla kosketusalustaa ja laatikon koskettamista. Dumis on innokas ja oppivainen koira. Se jaksaa keskittyä työhön hyvin. Opetin Duminan nousemaan etutassuilla nurin käännetyn laatikon päälle ja laittamaan etutassut oikeinpäin olevan laatikon sisään. Koko homman oppimiseen meni muutama hetki aikaa. Naksuttimen käyttö sopii Duminan opettamiseen erittäin hyvin, koska se tajusi homman tosi nopeasti.
Olen tehnyt Duminan kanssa myös jonkin verran tokojuttuja. Peruasennon hahmottaminen on jo hyvällä mallilla eli Dumis tietää mitä "sivulle"-käsky tarkoittaa. Maahanmeno on vielä melko vaiheessa, koska tyttelillä ei ole malttia pysyä maassa hetkeä pitempään ja kaiken lisäksi kyynärät meinaavat väkisin jäädä hieman koholle. Seuraamista ollaan otettu pienissä pätkissä silloin kun pidetään kunnon treenit, mutta lenkillä Dumina saattaa seurata ihan vapaaehtoisesti ja vielä kontaktissa, joten olen palkannut sitä silloinkin aika usein. Jonkin verran ollaan treenattu käännöksiäkin. Duminalla on tosi kiva kontakti, vaikka en ole paljoa treenannut varsinaisesti pelkkää kontaktia. :) Koko ajan tytteli oppii uutta.
Neron kanssa ollaan treenattu aika paljon tokoa ja etenkin seuraamista ja "seis"-käskyä. Lauantaina koinkin upean onnistumisen tunteen. Liikkeestä seisominen meni ihan nappiin ja hypyn pysäytys meni hienosti ilman apuja. Olin tosi onnellinen, että joskus työ palkitaan. Palkkasin Neroa tosi paljon ja annoin kyllä koirankin ymmärtää, että nyt meni ihan loistavasti hommat. Seuraaminen on edelleen hankala paikka, koska Nero edistää koko ajan hieman. Nyt kun kontakti ollaan saatu kuntoon, niin Neron pitää olla koko ajan hieman edellä, että näkee minun silmät.
Tänään Nerolla oli agilitya. Koira on tosi hyvä ja menee vauhdilla, mutta minä olen hidas ja tupellan esteillä. En osaa ohjata tarpeeksi nopeasti ja taitavasti. Minun on pakko saada hommattua esteitä kotipihaan, että voin treenata edes vähän joka ilta. Mika olikin niin kultainen, että laittoi pihaan viisi muovikeppiä meille pujottelukepeiksi. Nyt voidaan harjoitella ainakin sitä omalla ajalla. Jossain meillä on jemmassa sellainen rengaskin, jota voisi käyttää, mutta pitää etsiä ullakolta joku päivä. Hyppyesteet voi kehitellä jostain harjanvarsista niin kuin olen tehnytkin, mutta esim. puomi tai putki on tosi vaikea toteuttaa omin konstein.
Jeps jeps, kyllä kai nuo agin ohjausliikkeetkin rupeavat sitten treenin myötä sujumaan, mutta tällä hetkellä joudun käyttämään aika paljon aikaa oikean ohjauksen löytämiseen.
Tulevalla viikolla minulla onkin aikaa treenata, ulkoilla ja puuhailla kaikkea kivaa kun olen lomalla. Jospa ennättäisin käydä Duminan kanssa tekemässä muutaman jäljen ennen kuin tulee lunta maahan. Oikeastaan minusta on mukava, että tulee talvi ja lunta, vaikka nuo Dumiksen jälkiharjoitukset jäävätkin tauolle.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti