Maisemaa

Maisemaa

tiistai 15. toukokuuta 2012

Tokotäytteinen viikonloppu

Lauantai ja sunnuntai meni koirien kanssa Haukkumajalla, koska meidän tokoryhmä organisoi sinne Pia Miettisen koulutuksen. Minä vietin aikaani lähinnä keittiön puolella kokkaamassa kouluttajalle ja koulutettaville. Ennätin kuitenkin lauantaina iltapäivästä katsomaan muutaman treenin.
Sunnuntaina  oli sitten Nerollakin puolen tunnin mittainen opetussessio varattuna.
Kerroin Pialle, että meidän suurin ongelma tällä hetkellä on se, että liikkeiden välisellä siirtymällä Nero ääntelee, ja kun Nero vinkuu, niin minulla hermo kiristyy ja jännitys kasvaa. Minä jännitän muutenkin koetilanteissa paljon. Toivoin kovasti vinkkejä tähän ongelmaan. Pialla olikin todella hyviä neuvoja.
Ensinnäkin hän sanoi, että Nero on erittäin aktiivinen koira, joka tarvitsee tekemistä. No, sehän ei ollut minulle mikään uutinen. Pia kuitenkin sanoi, että Nerosta näkee, että siltä on vaadittu ja sitä on aktivoitu, niin kuin pitääkin.  :D Pia sanoi myös, että Nero on erittäin vahva ja päättäväinen . Se ei ole mikään helppo lapanen kun kyse on tekemisestä. Nero tekee mielellään ja motivoituu hyvin. Sen pää kestää myös paljon toistoja ja luokan kerralla läpi vieminen ei ole Nerolle edes vaikeaa. Minun pitää ottaa entistä ehdottomampi ja tiukempi asenne Neron ääntelyyn ja kontaktiharjoituksiin. Minun pitää kieltää tiukasti ääntely, mutta nyt en saa kuitenkaan kehua siitä, että koira on kiellosta hiljaa. Treenien tarkka suunnittelu on nyt erityisen tärkeää, että harjoitukset sujuvat nopeasti ja jouhevasti. Treenien alussa leikin avulla viritteleminen pitäisi tapahtua kentän ulkopuolella, ei koskaan treenikentällä. Koiran pitäisi oppia, että kentällä tehdään töitä tiettyjen sääntöjen mukaan.

Siirtymäharjoittelu: Aloitan tällaisen harjoittelun eli teen kolmen liikkeen sarjoja niin  etten puutu liikkeiden aikana mahdollisiin virheisiin. En palkkaa koiraa liikkeen aikana edes hyvin tehdystä asiasta. Palkkaan koiraa ainoastaan liikkeiden välisen siirtymän aikana. Pidän namia seuruutuskädessä ja annan Nerolle käskyn esim. "mennään".  Ohjaan koiran namin avulla seuraavan liikkeen alkuun perusasentoon namin avulla ja palkkaan siinä ennen kuin koira ennättää äännähtää. Kolmen liikkeen jälkeen menen ikään kuin kehän ulkopuolelle ja palkkaan koiran. Kehästä ulosmeno pitää kuitenkin tapahtua rauhallisesti ilman hötkyilyä.
Tämän harjoituksen tarkoitus on puuttua liikkeiden väliseen levottomuuteen ja ääntelyyn. Nerolla on jopa komenteluhaukkumista. Nero vaatii minulta koko ajan tekemistä ja toimistaa treeneissä. Sillä on intoa, mutta sen pitää oppia, että harjoitukset pitää tehdä minun säännöillä. Tavoitteena on suorittaa siirtymä ilman ääniä. Myös turha kieltäminen ja häslääminen jää pikkuhiljaa pois ja siirrot tapahtuvat rauhallisesti.
Ääntelyn poistamisella saan oman jännittämisenkin kuriin.

Pia antoi minulle myös vinkin, että en käytä "valmis"-sanaa ollenkaan. Nyökkään vain kun liikkuri kysyy, että olenko valmis. Tuo "valmis"-sana voi olla myös yksi ääntelyn laukaisija.

Häiriötreenit: Tämä harjoitus on erittäin tärkeä ja tätä pitää tehdä nyt paljon. Koira on perusasennossa minun sivulla. Tavoitteena on saada pidettyä kontaktia yllä ympäröivistä häiriötekijöistä huolimatta. Eli treenikaverit tekevät erilaisia ääniä ja minä kiellän Neroa tiukkaan sävyyn heti kun kontakti herpaantuu. Jos herpaantumisia tapahtuu toistuvasti, niin voin ottaa hieman kaulakarvoista kiinni. Tärkeää on tiukka ja "vihainen" kielto, mutta heti normaaliin tilaan palautuminen. Pia ilmaisi asian niin, että koiralle ollaan "valevihaisia". Kun kontakti pysyy, niin palkkaan Neron leluleikillä. Nero rakastaa vetoleikkejä ja taistelua, niin taistelen hetken ja otan sitten lelun nätisti taskuun. Uusin harjoituksen. En anna Neron lähteä juoksemaan lelun kanssa, vaan hallitsen itse leikkimistilanteen. En anna Neron voittaa. Nami ei riitä tässä harjoituksessa palkaksi.


Pia sanoi, että Nero on hieno koira, joka on erittäin kiintynyt minuun. Neron komentelu liittyy innokkuuteen ja siihen, että toiminnan pitäisi jatkua koko ajan. Minun on otettava tilanne haltuun. Sain positiivista palautetta ohjaajana olemisesta. Pian mielestä pystyn hyvin säilyttämään tyyneyteni ja se on erittäin tärkeää Neron kanssa. Minun kiihtyminen voi saada Neron kiihtymään.

Pia antoi myös muutamia yleisiä neuvoja Neron kanssa treenaamiseen. Esimerkiksi pallopalkkauksen kanssa pitää olla tarkkana. Se on erittäin hyvä superpalkka, mutta en voi käyttää sitä seuraamisosioiden hionnassa. Loppupalkkana pallo voisi olla hyvä. Samoin häiriötreeneissä, mutta sielläkin vain minun hallinnassa.Taisteluleikit on toisaalta todella hyvä palkkauskeino, koska Nero rakastaa taistelua.

Minä sain uutta tokokipinää. Positiivisuus nosti päänsä pensaasta. Pia on ihan älyttömän positiivinen kouluttaja. Minullekin hän sanoi lopussa, että koira on hyvä, mutta niin on ohjaajakin. Olisi kuulema palkannut minuakin namilla, jos hänellä olisi ollut nameja taskussa. :D

Minulla oli Duminakin mukana kumpanakin päivänä, vaikka sillä ei treenivuoroa ollutkaan. Molemmille koirille teki hyvää opetella olemaan uudessa isossa kevythäkissään. Hyvää treeniä kun ihmisiä kulkee koko ajan ohi ja välillä joku irrallaan oleva koirakin käy häkin ovella nuuskimassa. Käytin minä molempia metsälenkillä, mutta kovin kauas en uskaltanut lähteä, koska Haukkumajan metsissä on kyykäärmeitä. Yksi kuollut sellainen oli ihan keskellä hiekkatietäkin.
Täytyy sanoa, että olin ylpeä molempien koirien käytöksestä. Häkkiodottaminen sujuu hienosti ja muutenkin molemmat osasivat olla kauniisti.

Nyt viikonlopun jäljiltä olen ihan poikki. Tuntuu, että en jaksa ajatellakaan mitään. Minun on kuitenkin pakko kirjata kaikki heti tuoreeltaan ylös, sillä huomenna en muista enää puoliakaan.
Minun pitää vaan nyt muistaa ydinasiana TIUKKUUS, JOHDONMUKAISUUS ja SUUNNITELMALLISUUS. Niin ja tietenkin se, että koiralle treeneistä tuleva palkka pitää olla niin hyvä, että motivaatio pysyy yllä ja koira jaksaa puurtaa aina vaan uudestaan ja uudestaan samoja asioita. Tekemisen pitää olla kivaa ja positiivista. Nyt on pää tyhjä. En jaksa enää muistaa mitään. Kaipa minä kaiken laitoin muistiin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti